-->

Resepi Kek Dangdut Kukus Versi Marble

Resepi Kek Dangdut Kukus Versi Marble.

Model kek kukus saya 😹



Raya aidilfitri dah nak dekat. Aku tau, mesti ada di kalangan korang dah mula sesi hunting untuk resepi kek Sarawak kukus atau bakar yang mudah dibuat dan sedap kan? Kan? Kan? Kan? Haha.. No worries, sebab aku pun macam korang juga, dah nak dekat perayaan baru sibuk nak try and error kononnya nak buat kek kukus yang sedap. Jadi, ni ha, aku nak kongsikan dengan korang satu resepi kek kukus yang sangat sedap, moist dan yang penting sangat senang membuat nya. Hanya keluarkan kos nya ja la.. Almaklumlah, harga telur pun sepapan 30 biji dah RM19.00 sekarang. Mahal. Jadi, korang jangan komplen pulak kalau penjual kek lapis terutamanya kek lapis premium harga nya dah harga kayangan. Memang mahal dah beb kos nak buat sebji kek lapis sekarang. Kek versi kukus yang aku nak share kan dengan korang adalah, Kek Dangdut Kukus Versi Marble (actually kek yang dituang sekali terus dalam loyang- nak kasi sedap nama je :p). Jom aku share dengan korang resepi yang confirm jadi ni k. 

Kek Dangdut Kukus Versi Marble



 Resepi Kek Dangdut Kukus Versi Marble 
 (lOYANG 9X9) 

 Bahan-bahan: 
500gram mentega 
300gram susu manis 
300gram sri kaya 
30gram ovallete 
10 biji telur ayam Gred A 
200gram Horlick 
480gram Tepung susu nespray 
80gram tepung pau 

 Cara-cara: 

 1. Masukkan mentega, susu manis, sri kaya, dan ovallete. Pukul hingga kembang. 
2. Masukkan telur satu persatu. Pukul hingga sebati. 
3. Masukkan horlick sedikit demi sedikit. Pukul hingga sebati.
 4. Masukkan tepung susu. Pukul hingga sebati. 
5. Masukkan tepung pau dan pukul hingga sebati. 
6. Bahagikan kepada 2 adunan. 1 adunan diletak pewarna merah, dan 1 adunan lagi diletak pewarna ungu. 
7. Masukkan satu senduk besar adunan merah kedalam loyang dan diselang selikan dengan satu senduk besar adunan berwarna ungu. Ulang sehingga adunan habis dimasukkan ke dalam loyang. 
8. Panaskan pengukus dan masukkan loyang kek yang telah ditutup dengan aluminium foil (bagi elak air jatuh ke atas kek). Kukus kek dalam tempoh 2-3 jam bergantung dengan pengukus anda. 
9. SIAP. Peringatan, kena selalu check air kukusan, jangan sampai kering pulak ye. dan sejukkan kek sebelum nak keluarkan dari loyang. Gambar nanti aku akan share kan kemudian ya.

Baca juga:

0 Comments



Emoticon