-->

Tempat Makan Menarik di Yogyakarta

Tempat Makan Menarik di Yogyakarta
Trip Bajet yang kononnya nak bajet di bumi Yogyakarta ni, hanya tinggal angan-angan. Sebab apa, sebabnya nafsu makan bila kat sini, aduhhh susah nak ditahan. Lagi-lagi bila pak supirnya pandai cari tempat sedap makan. Harga pun boleh tahan juga. Tak mahal dan tak juga murah.

Antara tempat makan menarik dan sedap yang kami sempat singgah di bumi Yogyakarta, Indonesia ini adalah:

Bebek Goreng N. Slamet (Asli) Cabang Kartosuro

Dah nama restoren nya pun bebek dah tentulah menu utama kat sini adalah itik. Jadi memang dah dalam plan kami untuk makan menu itik untuk hari kedua di Yogyakarta. Jadi, pak supir bawalah kami singgah ke restoren Bebek Goreng N.Slamet (Asli) ni. Special menu kat sini adalah Bebek Remuk iaitu ratah sampai ke tulang bebek ni. Tapi saya tak mampu pulak nak ratah tulang bebek ni. 

Ayuh kita makan Bebek

Kami order Dada Bebek Remuk dan Dada Bebek Gongso. Kita boleh buat pilihan samada nak original/remuk/gongso atau sambel ijo. 1 bahagian makan dada bebel ini iaitu untuk seorang makan adalah 25,000 rupiah dan nasi putih 5,000 rupiah.

Memang sedap wehh bebek remuk ni. Sangat crispy dan teringat-ingat lagi kesedapan bebek remuk ni. Haha. Serius. Wajib anda cuba bebek remuk ni jika ke Yogyakarta. Berbaloi-baloi. Bebek remuk ni saya sampai order kali kedua tau. Sebab sedap plus saya belum kenyang lagi. Pelahap kan? Badan je taknak gemok! 


BaleAyu Resto (Citarasa Masakan Gurame),
Jl. Imogiri Timur Km.6

Malam terakhir kami di Yogyakarta, kami nak dinner kat tempat special. Jadinya minta pak supir lah memikirkan mana tempat special tu. Kami dibawa ke BaleAyu Resto yang terletak di Jl. Imogiri Timur Km.6. Jangan tanya detail tempat ini di mana ya, hanya google map saja yang dapat membantu kalian ataupun khidmat supir/warga tempatan.

Untuk makan malak terakhir kami di sini, kami makan banyak menu. Kira nak balas dendam sebelum balik Malaysia la ni. Antara menu yang kami order untuk makan 5 orang adalah Gurame Bakar Madu (ikan kaloi kot), Inkling Lang Utuh (ayam kampung), Terong goreng kecap, kangkung balacan, Nila Lombok (ikan tilapia) dan minuman pelbagai versi ikut tekak masing-masing.

So far semua menu kat sini sedap. Setiap hidangan menunya mempunyai rasa tersendiri dan unik. Jadi, kalau anda ke Yogyakarta, jemputlah singgah ke BaleAyu Resto ni ye. Suasana pun aman damai kat sini. Satu yang saya suka dengan suasana kebanyakan restoren dan tempat makan di sini, merekaguna konsep makan di meja ala-ala style jepun gitu. Saya suka. Tapi malam last kat siini, tiba-tiba saya tak suka bila tengokk keba duduk bersila, sebab kaki saya tengah sakit. Hahaha. So time makan, saya kerap juga berlunjur sebab sakit.

Jumlah keseluruhan hidangan menu kami di sini adalab 386,650 Rupiah.

Baca juga:

1 Comments

avatar

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Entrance fee sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb



Balas delete



Emoticon