-->

Trip Percutian ke Yogyakarta (Day 1)

12 Oktober 2017, kami guna penerbangan tambang murah Air Asia AK347 ke Yogyakarta. Penerbangan delay juga lah so expected sampai di Yogya sekitar jam 2 petang Malaysia. Bila dah delay, aku terus inform supir yang telah aku booked agar dia tak tertunggu-tunggu di airport nanti. Waktu beli tiket dulu aku hairan juga kenapa tempoh penerbangan dari KL ke Yogyakarta mengambil tempoh lebih lama daripada penerbangan Yogyakarta ke KL. Bila dah nak sampai ke Yogyakarta barulah aku faham kenapa.  Rupanya setiap flight yang nak landing di Adisucipto Airport kena tunggu turn untuk landing disebabkan airport yang tidak besar. Jadinya , kapal terbang kami kena buat satu kali pusingan juga di atas sebelum landing.

Bila dah sampai di Adisucipto airport, seperti biasa, penumpang akan kena melalui kaunter imigresen Indone sia dan mengisi borang declaration imigrisen. So ready lah dengan pen ya. Tak perlu nak tunggu pen lama. Selesai semua urusan, di balai ketibaan, aku tercari-cari mana pula supir aku ni, patutnya dah nampak nama aku . Tapi yellek. Atlast terpaksa juga aku on roaming fon untuk whatsapp supir tu. Dah dapat wasap baru aku nampak Mas Ari iaitu orang yang dijanjikan untuk membawa trip kami sepanjang di Yogyakarta.

Aku tanya boleh tak hantar ke hotel dulu sebab aku nak mandi dulu sebab dah semalaman tak mandi, tapi mas ari cakap lumayan nak kehotel, last2 aku cakap ok je direct ke Candi Prambanan, candi ijo dan tebing breksi seperti dalamm itinerary aku. Tapi betul juga lah, kalau balik dulu ke hotel memang kesuntukan waktu lah nak cover 3 tempat tu.

Candi Prambanan
Jadi tempat pertama kunjungan kami yang pertama kali jejak kaki di bumi Yogyakarta ini adalah Candi Prambanan. Tiket masuk Candi Prambanan adalah 325,000 Rupiah bagi pelancong asing. Namun supir kami beli dari ejen jadi dapatlah harga murah sedikit iaitu 300,000 Rupiah sahaja. Agak mahal juga lah tiket masuk sini. Kalau ikutkan rasa tak nak masuk sini, tapi alang-alang dah ke Yogyakarta kan, jadi rugi pula rasanya tak calit tanah ke dahi. Konon. Candi Prambanan ni lah yang ayah saya selalu cerita pasal mitos kejadian Candi Prambanan ni yang dibuat oleh jin. Supir kami pun ada cerita pasal ni.tapi tu dia cakap kisah mitos atau dongeng dulu-dulu lah.


Tebing Breksi
Selepas ke Prambanan, kami menuju pula ke Tebing Breksi. Jarak perjalanan kira-kira 10-15 minit menggunakan kereta. Tebing breksi ni sebenarnya adalah tempat pengambilan batu. Ala batu untuk buat rumah tu. Alang-alang dah mengetuk batu tu, mereka ukir lah hiasan pada dinding batu tu. So nampak unik dan menarik. Kat sini korang boleh ambik gambar ikut sekreatif korang. Tiada bayaran masuk ye. Just kereta pak supir je kena bayar.

Candi Ijo
Destinasi terakhir kami hari pertama ini adalah ke Candi Ijo. Candi ni terletak tidak jauh juga lah dari Candi Prambanan. Candi Ijo ini terletak di kawasan berbukit. Jadi, pemandangan di sini memang mengagumkan. Tiket masuk ke sini adalah 5000Rupiah. Kami sampai di sini betul-betul waktu sunset. So dapatlah capture gambar sunset di sini. 

Candi Ijo


Selepas selesai di Candi Ijo, supir hantar kami ke Malioboro Garden Hotel yang terletak tidak jauh dari Malioboro Street. Kami check in hotel pun dah lepas Maghrib juga. Jadi, sesi rehat bermula. Kalau larat, boleh sahaja jalan kaki menuju ke Malioboro Street yang tidak jauh dari hotel. Malioboro Street tu memang happening tau sampai ke tengah malam.

Baca juga:

1 Comments

avatar

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Entrance fee sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb



Balas delete



Emoticon