-->

Buat Duit Melalui Youtube

Buat Duit Melalui Youtube!

Actually lama dah sp mendengar pasal peroleh pendapatan atau jana pendapatan melalui Youtube. Cuma pada waktu itu sp tidak berapa berminat. Dan semenjak aktif kembali dalam berblogging, sp terusha satu blog tentang jana pendapatan melalui Youtube. Rupanya, setiap video yang kita uplod di Youtube,  kita boleh menyelam sambil minum air. Maksud nya di sini, disamping kita berkongsi video menarik kita kepada rakan dan pengunjung website, kita juga dapat jana pendapatan melalui iklan yang disiarkan di video yang kita upload di Youtube. Jom kita terjah bagaimana program jana duit melalui YouTube ini.

Bagaimana video anda di YouTube boleh menjana duit?

Setelah video anda dikemukakan dan diluluskan untuk jana wang (monetization), YouTube akan meletakkan iklan di dalam atau berhampiran video anda. Selepas anda menghubungkan akaun AdSense dengan akaun YouTube anda, anda akan menjana pendapatan yang  daripada iklan yang disiarkan tersebut.


Berapakah pendapatan yang anda peroleh daripada video anda?

Pendapatan daripada video yang anda 'uplod' di YouTube bergantung kepada beberapa faktor. Dua faktor utama adalah jenis iklan dan harga iklan yang muncul pada video anda.


Apakah Jenis Video yang dibenarkan untuk Program 'Monetization' YouTube ini?
Bagi membolehkan video anda layak atau dibenarkan, anda mesti memiliki seluruh hak penggunaan komersial dengan semua yang dalam video dan video tersebut mesti mematuhi Terma Perkhidmatan dan Garis Panduan Komuniti YouTube.

Ini bermakna anda telah mencipta segala-galanya dalam video tersebut dengan sendiri, dan anda tidak menjual hak penggunaan komersial eksklusif kepada orang lain. Jika video anda mengandungi kandungan yang dicipta oleh orang lain, anda mesti mempunyai kebenaran bertulis daripada mereka untuk menggunakan dan membuat wang daripadanya.

Contoh Video yang dibenarkan:
  • Anda memfilemkan kucing anda dan tidak ada muzik latar belakang.
  • Video anda mengandungi muzik bebas royalti, dan anda boleh membuktikan hak komersial menggunakan pautan terus ke lagu dan lesen berkenaan.
  • Band rakan anda telah menulis dan merakamkan lagu untuk video anda dan menyatakan secara bertulis bahawa anda boleh menggunakan dan membuat wang daripadanya.

Contoh video yang TIDAK layak:
  • Video anda mengandungi lagu yang anda beli untuk kegunaan peribadi (contohnya, yang dibeli di iTunes atau di kedai) dan tidak mendapatkan lesen komersial.
  • Anda menjumpai video di Internet dan anda tidak dapat membuktikan bahawa itu dalam domain awam.
  • Anda menyanyi perkataan nyanyian kegemaran anda dan ada hak cipta audio di latar belakang, seperti trek instrumental atau karaoke.
  • Anda telah menggunakan kandungan dari orang lain tanpa kebenaran, tetapi anda masih belum menerima notis hak cipta pada video anda.
  • Video anda tidak memberikan atribusi atau penghargaan yang betul seperti yang dikehendaki oleh lesen.

Dibawah ini adalah contoh video sp yang sudah disetkan 'monetization'. Moga entry ini bermanfaat buat anda.

Baca juga:

0 Comments



Emoticon