-->

Simpanan Emas Untuk Anak


Bagi yang sudah mempunyai anak, kemungkinan besar sudah mula membuat simpanan awal sejak dari bayi lagi anak-anak anda. Tahniah sekiranya anda sudah mula membuat simpanan untuk masa depan pendidikan anak anda nanti. Rata-rata daripada kenalan saya yang sudah pun mempunyai anak, sudah membuat simpanan untuk anak mereka semenjak dari bayi lagi. Dan paling minimum simpanan yang dibuat adalah RM50, mengikut kemampuan ibu bapa. Tidak kiralah berapa pun nilai simpanan yang anda buat untuk anak anda, saya sangat respect dan ucapkan tahniah kerana anda adalah antara Orang Yang BERJAYA kerana mampu membuat simpanan. TAHNIAH!! Beruntung anak yang mempunyai ibu bapa yang peka akan kepentingan membuat simpanan.
Kenapa penting untuk kita membuat simpanan untuk anak-anak??? Semuanya dapat dijelaskan melalui gambar di bawah.. 
Ini adalah anggaran kos masa hadapan bagi kursus pengajian di Malaysia.. Ini baru di Malaysia, Kalau di luar negara??
Source pic: www.wakalah.blogspot.com
Simpanan dalam bentuk kertas yakni wang ringgit di dalam akaun simpanan, simpanan yang disimpan untuk anak semakin hari semakin banyak tunainya, namun demikian, atas faktor inflasi, nilai wang kertas di dalam saving akaun ini akan semakin susut nilainya. RM10,000 yang disimpan pada tahun ini, sekiranya disimpan untuk tempoh 10 tahun akan datang, kuasa membelinya akan semakin berkurang. Ini adalah disebabkan INFLASI. Begitu juga bagi pendidikan anak, RM10,000 adalah mencukupi bagi kos pendidikan bagi 10 tahun yang lepas, dan tidak mencukupi pada tahun ini dan juga tahun-tahun yang akan mendatang.
Sumber: Emaspgsarawak
Jadi, bagi menjamin simpanan yang anda buat untuk anak adalah berbaloi di kemudian hari, apa kata anda pelbagaikan portfolio simpanan bagi anak anda, iaitu dengan turut membuat simpanan emas fizikal. Satu tahun, satu dinar untuk anak adalah sudah mencukupi bagi pendidikan masa depan. :) In sha Allah.
Bersedia untuk membuat simpanan emas untuk anak?? Harga bagi 1 dinar sekarang adalah sekitar RM600+. Satu nilai yang berbaloi.. 1 dinar 1 tahun, konsep ini amat sesuai untuk dipraktikkan bagi tujuan simpanan pendidikan anak-anak.
Sebarang persoalan atau ilmu yang ingin dikongsikan bersama boleh hubungi saya:
Noor Aishah
Public Gold Authorized Dealer
017-8865939
atau boleh share komen anda di post ini.
Terima kasih.

Baca juga:

2 Comments

avatar

yup,nilai matawang sekarang tidak akan sama dengan masa akan datang.makin lama makin kurang.hari tu ada penceramah bagi formula untuk kira kadar inflasi.

Balas delete
avatar

Betol tu ibuNoey. Value rm kita makin drop. Risau jugak.. huhu

Balas delete



Emoticon