-->

Kutu Wang Aka Main Hoi

Korang pernah main kutu tak sebelum ini? Antara main kutu yang famous adalah kutu duit di kalangan staf-staf ofis. Manakala di kalangan makcik makcik di kampung pulak famous dengan kutu periuk, kutu pinggan mangkok dan kutu tupperware. Ok, kalau kitorang di Sarawak, main kutu ni kitaorang panggil as main Hoi. Hoi, hoi, ya hoi. haha. Apa-apa pun nama ja lain tetapi konsep dia sama ja.


Sumber: Majalahkesehatan.com

Apa main kutu atau hoi ni??
Main kutu ni, bukan kita pergi tangkap kutu atas kepala tu tau, then pergi kelepet kat atas tin milo. haha.. Kenangan tu. Berkutu waktu kecik. Haha. Ok la, serius , serius, main-main pulak. Ok lah,
Main kutu ini adalah salah satu cara bagi seseorang untuk memiliki sesuatu barang atau sejumlah amaun wang pada waktu giliran mereka. Misal contoh, bagi mereka yang bermain kutu wang, seorang ketua akan lead bagi proses pengumpulan ahli kutu dan juga mengendalikan cabutan bagi menentukan siapa penerima pertama kutu dan seterusnya.

Contoh mudah: Kutu Wang
Rm100 setiap orang bagi setiap bulan. Dan sekiranya ada 10 orang yang berminat untuk join kutu, maka, penerima wang kutu bagi bulan pertama akan memperoleh jumlah wang kutu tersebut iaitu sebanyak RM1000 (Rm100 x 10 orang). Tak semua orangyang join berminat nak memperoleh giliran pertama bagi mendapatkan wang kutu, kerana, seperti den, den lebih suka dapat giliran pada bulan-bulan tertentu contohnya pada bulan jatuhnya Hari Raya Aidilfitri, hoyeahhh.. Kan bulan tu, kita perlukan banyak duit. Borossss dikesan ye. Haha.


Berbeza ceritanya di sini apabila kami adik beradik dan ipar duai bukan nya bermain kutu wang, tetapi kami main kutu emas. Hehehe.. Kitaorang ikut turn untuk belikan emas sebanyak 3 gram bagi setiap giliran. Korang nak tahu macamana kami main kutu emas, dan setiap seorang akan memiliki 3 gram emas pada akhir giliran ini?? Ok, nanti den sambung pada part 2: kutu emas.. See ya..

Baca juga:

Tags:

4 Comments

avatar

masa kecik pernah main kutu . masa tu ingat ke main tarik kutu dari rambut orang dapat duit . huhuu

Balas delete
avatar

Tu la mad . dulu salu tolong carik kutu kat kepala member.. Sorang carik atas kpala sorang..haha

Balas delete
avatar

kisah pasal kutu ni, ibu akak pergi haji guna duit kutu..

Balas delete
avatar

kak alya, waa.. advance lagi tu kak.. hehe. bagus juga men kutu ni sebenarnya.

Balas delete



Emoticon